با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی حقوق پزشکی ایران

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در گذشته، بانکداری ساده و ابتدایی بود. در چنین محیطی در صورت بروز هرگونه مشکل یا مسئله و در صورت ایجاد خسارت به مشتریان بانک­ها، به آسانی می­توان علت خسارت را شناسایی کرد؛ زیرا بانک­ها و مشتریان آنها به صورت حضوری در تعامل بودند و رابطه آنها مانند اکنون پیچیده و گسترده نیست. امروزه­، با توجه به پیشرفت­های تکنولوژیکی و ظهور ارتباطات الکترونیکی­، بانک­ها را مجبور کرده است که از این فناوری­ها استفاده کرده و خدمات جدیدی را با روش­های جدید به مشتریان خود ارائه دهند. استفاده از چنین فناوری­های جدیدی باعث پیچیدگی­های جدیدی بین بانک­ها و مشتریان آنها شده است. با توجه به چنین روابط پیچیده­ای، ممکن است مشتریان دچار خسارت­هایی شوند و آنها به دنبال جبران خسارت باشند. بسته به اینکه آیا چنین خسارتی می­تواند تحت روابط قراردادی قرار گیرد یا براساس جرم باشد، روش جبران خسارت متفاوت است. مبنای حقوقی مسئولیت قراردادی و غیر­قراردادی بانک­ها در قبال مشتریان آنها را می­توان در قوانین عمومی و ویژه مانند مواد 11 و 12 قانون مسئولیت مدنی و همچنین ماده 35 قانون اساسی یافت. قانون پولی و بانکی که براساس آن «هر بانک موظف به جبران خسارت­هایی است که به دلیل عملیات بانکی بانک به مشتریان خود وارد شده است». بنابراین، با در نظر گرفتن قوانین کلی و اصول مسئولیت مدنی، هیچ خسارتی نباید بدون جبران خسارت باقی بماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

امیری قائم مقام، عبدالمجید (1385). حقوق تعهدات. جلد اول. چاپ سوم. تهران: نشر میزان.
بادینی، حسن و همکاران (1391). «مسئولیت محض، مبانی و مصادیق». مجله مطالعات حقوق تطبیقی، تهران، شماره 3.
باریکلو، علیرضا (1393). مسئولیت مدنی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات میزان.
بهرامی احمدی، حمید (1384). «جزوه درس مسئولیت مدنی». کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (ع).
حسینی­نژاد، حسینقلی (1389). مسئولیت مدنی. چاپ اول. تهران: انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد.
دهقانی، محمد؛ شعاریان ستاری، ابراهیم؛ تقی­زاده، ابراهیم (1396). «بررسی قواعد بازدارندگی حاکم بر مسئولیت قهری». اولین همایش بین­المللی و سومین همایش ملی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی.
ره­پیک، حسن (1385). حقوق مدنی - حقوق قراردادها. تهران: انتشارات خرسندی.
زوردن، پاتریس (1382). اصول مسئولیت مدنی. ترجمه و تحقیق: مجید ادیب.
قاسم­زاده، سیدمرتضی (1387). الزام­ها و مسئولیت مدنی بدون قرارداد. چاپ دوم. تهران: نشر میزان.
ـــــــــــــــــ (1387). مبانی مسئولیت مدنی. چاپ پنجم. تهران: نشر میزان.
کاتوزیان، ناصر (1384). دوره مقدمانی حقوق مدنی (درس­هایی از عقود معین). جلد اول. چاپ هشتم. تهران: انتشارات گنج دانش.
ـــــــــــــــــ (1384). مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید. چاپ اول. تهران: مؤسسه انتشارات چاپ دانشگاه تهران.
کسوانی، عامر محمود (2008 م.). احکام اللتزام. بیروت:
دارالثقافه للنشر و التوزیع.
گلدوست جویباری، رجب؛ باقری­نژاد، زینب (1392). «مسئولیت کیفری، مدنی و انتظامی ناقضین اصول بنیادین دادرسی کیفری». پژوهش حقوق کیفری، سال دوم، شماره پنجم.
موسوی حسینی، افسانه (1396). «مسئولیت مدنی و مطالعه تطبیقی آن در حقوق ایران و فرانسه». کنفرانس پژوهش­های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی، نوع همایش: سازمان­ها و مراکز غیردولتی، دوره 1.
میرشکاری، عباس (1393). «مسئولیت مدنی بانک، آرای قضایی». فصلنامه رأی، شماره 60.
یزدانیان، علیرضا (1395). «قاعده تعیین مسئول جبران خسارت بر مبنای بار فعل». مجله حقوق دادگستری، سال هشتم، شماره 94.
Coleman, Jules (1992). Risks and wrongs. Cambridge studiws in phoilosophy and law.