پس از ثبت علامت تجاری و صدور تصدیق ثبت آن، مالک حق دارد بهطور انحصاری از آن بهرهبرداری کند. بدین معنا که حق مالکیت بر علامت تجاری بهعنوان سرشت ثبت علامت شناخته میشود. مادة 31 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 7/8/1386 ایران مقرر میدارد: «حق استفاده انحصاری ازیک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد». از این ماده مفاهیم متعددی استنباط میشود. از یک طرف مالک علامت حق دارد شخصاً آن علامت را در کالاها و خدمات خود مورد استفاده قرار دهد و یا با انتقال آن به دیگری اجازه استفاده دهد. از سوی دیگر حق دارد استفاده دیگری از آن علامت را منع کند و بهعنوان ضمانت اجرای این حق، قانونگذار به مالک علامت، حق شکایت کیفری بهمنظور ممانعت از استعمال غیرمجاز از علامت و حتی مجازات متجاوز بهحق ناشی از علامت تجاری او و نیز اقامه دعوای مطالبه خسارت داده است و در نهایت درخواست تمدید مدت اعتبار علامت نیز از حقوق انحصاری مالک میباشد که در این مقاله به بیان دو جنبه حق انحصاری استفاده از علامت تجاری بهوسیله مالک و حق انتقال آن پرداخته شده است.
کریمی, محمدحسین, & کریمی, عباس. (1397). مقایسة حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری در حقوق ایران و فرانسه. دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی, 7(2), 45-55. doi: 10.30473/clk.2018.5423
MLA
محمدحسین کریمی; عباس کریمی. "مقایسة حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری در حقوق ایران و فرانسه". دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی, 7, 2, 1397, 45-55. doi: 10.30473/clk.2018.5423
HARVARD
کریمی, محمدحسین, کریمی, عباس. (1397). 'مقایسة حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری در حقوق ایران و فرانسه', دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی, 7(2), pp. 45-55. doi: 10.30473/clk.2018.5423
VANCOUVER
کریمی, محمدحسین, کریمی, عباس. مقایسة حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری در حقوق ایران و فرانسه. دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی, 1397; 7(2): 45-55. doi: 10.30473/clk.2018.5423