In collaboration with Payame Noor University and Iranian Association of Medical Law

Document Type : Scientific Research

Authors

1 Master of Religions and Mysticism, Kashan University, Kashan, Iran

2 Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Kashan University, Kashan, Iran

Abstract

The desire for immortality is rooted in human nature. For a long time, people never liked to be enclosed in parentheses between birth and death. Undoubtedly, having children has been one of the ways to cure this pain and satisfy the feeling of not dying and being limited. The ancient Iranians also covered this need with metaphysical clothing. According to them, a person who has no children has a limited life before the Chinvat Bridge and cannot cross the bridge and become immortal. For this reason, survivors' inheritance laws have become very important with the aim of accepting children and adoption. This article examines the laws of childbearing, laws of Foster child and adopted child, and also the share of inheritance of survivors in the Zoroastrian tradition, and searches ancient Zoroastrian texts, as well as compares them with the personal status of Zoroastrians in contemporary Iranian civil law. This comparison shows many changes and examines the factors of these changes.

Keywords

Main Subjects

امامی، حسن (1353). حقوق مدنی. جلد چهارم. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
امین، سیدحسن (1382). تاریخ حقوق ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات دایره­المعارف ایران­شناسی.
آیین‌نامة احوال شخصیة زرتشتیان ایران (1386). تهران: انجمن زرتشتیان تهران.
بارتلمه، کریستین (1337). زن در حقوق ساسانی. ترجمه: ناصرالدین صاحب­الزمانی. تهران: مؤسسه مطبوعاتی
بهرامان، فرخ­مرد (1391). مادیان هزار دادستان. پژوهش: سعید عریان. تهران: نشر علمی.
حیدری، حسین؛ جنت خاکسار آرانی (1394). «بررسی کیفر شناختی مقررات حمورابی، عبرانی و وندیداد». پژوهشنامة حقوق کیفری، سال ششم، شمارة اول، صص 89-109.
خورشیدیان، موبداردشیر (تیرماه 1394). مصاحبه حضوری.
روایت امید اشوهیشتان (1376). آوانویسی و ترجمه از متن پهلوی. نزهت صفای اصفهانی. تهران: نشر مرکز.
روایت آذر فرنبغ فرخزادان (1384). مصحح و مترجم: حسن رضایی باغ بیدی، تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی.
رئیس­زاده، محمد و دیگران (1389). حقوق اقلیت‌ها، حقوق زن کودک و چند جستار دیگر. چاپ اول. تهران: نشر کتاب مرجع.
مزداپور، کتایون (1390). شایست و ناشایست. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شهزادی، موبد رستم (1365). قوانین مدنی زرتشتیان در عهد ساسانی. تهران: نشر فروهر.
صد در نثر صددر بندهش (1909). ­جمشیدجی­مودی جیوانجی، بمبئی: انجمن پارسیان انتشارات، برتیش اندیا پرس.
فهیمی، عزیزالله (1381). ارث تطبیقی (مقایسه مقررات ارث در حقوق مدنی و اقلیت‌های دینی). قم: انتشارات اشراق.
مجموعه قوانین و مقررات احوال شخصیه اقلیت‌های دینی ایرانی (1390). تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
مجموعه قوانین و مقررات احوال شخصیه اقلیت‌های دینی ایرانی (1390). تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
مرادیان، بهنام (1393). مصاحبه غیرحضوری.
مزداپور، کتایون (مترجم) (1369). شایست ناشایست. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مزداپور، کتایون (1379). «درباره ­ساخت ­خانواده ­در دوره ساسانیان». نشریه فرهنگ، شماره 9.
مظاهری، علی­اکبر (1373). خانواده ایرانی در دوران پیش از اسلام. ترجمه از زبان فرانسه: عبدالله توکل. تهران: نشر قطره.
منتظری سیدسعیدرضا (1393). «صد در نثر و صد در بندهش و معرفی نسخه­های آن». آینه میراث، دوره 12، شماره 2 (پیاپی 55)، صص 239- 253.
میرفخرایی، مهشید (مترجم) (1376). روایت پهلوی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سلیمی،  مینا؛  قلی­زاده­قلعه، خسرو (1394). ادیان و مذاهب در ایران باستان. تهران: انتشارات سمت.
Dadestan-i Denig (1882). Digital edition copyright © 1996 by Joseph H. Peterson Translated by E. W. West, from Sacred Books of the East. volume18, Oxford University Press.